M O D E R N I S M A

En kulturblogg om modernismens epok. Vi besöker moderna mötesplatser, fikar på kondis och tankar på mackar som ingen längre minns. Varsamt letar vi efter rekordårens reliker. Samtidigt försöker vi filosofera kring en nyss flydd samtid. Kommer världen någonsin att bli så modern som den varit? © Henrik Nerlund (text) & Therese Nerlund (foto)

lördag, november 26, 2005

Nedanför sockerbruket


ÖRTOFTA. På slätten tornar bruket upp sig. Hit kommer sockerbetor från hela Skåne för att bli strösocker och sockerbitar. I skuggan av metallcylindrar och rör som löper kors och tvärs ligger samhället Örtofta. Vi kör in från Lundahållet och passerar ån.

Genom hela orten passerar järnvägen på vänster sida. På den högra möter vi först en gul eternitkiosk. Damen bakom luckan hälsar snällt och vi handlar något samtidigt som vi iakttar det glesa folklivet.

Jodå, visst stannar folk och tar en korv. En och annan Pucko köps med. Att komma till Örtofta är onekligen att förflytta sig tillbaka i tiden. Till en tid där saker och ting gick lite långsammare. Till en tid då man stannade utmed vägen, tog en korv och fyllde tanken i levande samhällen.

Bara några tiotals meter från kioskens eternit står en annan gul byggnad. Med flagnande puts, intill vägkanten, ligger en liten igenbommad bensinmack. På pumpön står varsin kruka på de bortmonterade bensinpumparnas plats. En bit in på gården står en liten pump för mopedbensin kvar och ruvar på minnen.

Macken är påtagligt avidentifierad. Kan kanske ha varit en BP-station, men det låter vi vara osagt. Säkrast så. Vad som däremot är tydligt är att mackägaren också drivit cykel- och mopedverkstad och kanske försäljning. På stationshusets kortsida hänger Mustang-skylten kvar.

Vi tar tillbaka det där vi i en tidigare blogg sa om ljusskåp. I alla fall när det gäller den här skylten. Mustang. Vi undrar om den lyser om nätterna? Det här är så nära neon man kommer i Örtofta. Precis nedanför sockerbruket.


Örtofta. Mustangskylt på bensinstation. Foto: Therese Bengtsson
Örtofta. Kiosk i gul eternit. Foto: Therese Bengtsson

Etiketter:

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej. Hittade denna jättetrevliga sida och skrattade när jag såg Örtofta. Jo mina vänner det var en BP mack där jag och mina kompisar 15 år gamla tankade våra Puch:arDakotor och Texas och Zundappar en härlig sommar 1974. :) Jag tror att man fick 1,25 liter för 1krona. Hursomhelst en väldigt trevlig sida om nästan för svunna tider. Med vänlig hälsning Dan Backman Lund

22 april, 2007 15:35  
Blogger Nerlund said...

Hej Dan!
Tack för de trevliga orden! Skönt att lösa mysteriet om vilket märke som bensinen saluförts under :-)

Trevlig sommar!

Henrik & Therese

03 juli, 2007 20:08  
Blogger Grandprix 63 said...

Jag vill ha en kiosk! Med glasrutor att skjuta åt sidan för att kunna sälja cigaretter, centerrullar och tidningar.

I min hemort Lindesberg har alla kiosker försvunnit men det finns en Caltexbyggnad kvar...

16 juli, 2008 20:39  
Anonymous Anonym said...

Visst fanns det en BP mack där, den drevs av min farbror och faster Gunnar och Greta Sandvall, tillbringande många sommarlov där, hjälpte till så gott jag kunde,tankade bilar och tvättade bilrutor.
Dom sålde både cyklar och mopeder, lagade däck och reperade bilar.
Även en billackering fanns där.
Ingemar D Kristiansen

03 augusti, 2009 21:14  
Anonymous Therése said...

Jag bodde i Örtofta 1984-1994. (Flyttade från Stocholms innerstad!). Tillbragde således hela min tonårsperiod i Örtofta.

29 augusti, 2014 21:02  
Anonymous Anonym said...

Jag har bott i Örtofta så gott som hela mitt liv och vill absolut inte flytta ut. Mina föräldrar köpte min första cykel på Bp macken. När jag var barn fanns här både bank, post och lanthandel. Örtofta är en lantlig ort men med närhet till de större städerna. Metropol... :-)

Med vänlig hälsning, Lone

30 augusti, 2014 16:54  

Skicka en kommentar

<< Home