Med gamla kartor i handskfacket
STOCKHOLM. Att resa utan att ha bråttom är en ovanlig kombination idag. Nya raka vägar har ersatt de gamla. Vägnötarna bryter en ny flodfåra och lugnet erövrar det gamla loppet. På den stora vägen kör man på. Det gäller att komma fram. På de mindre vid sidan av kan man hitta sin egen takt.
Vi vänder oss mot begreppet att "finåka". Det leder tanken till någonslags söndagsbilism. Att åka i sin egen takt är något annat. Att följa med i landskapets topografi och låta sig vara en del av det omgivande, inte bara en betraktare vid sidan av.
Det är ofta ingen lätt match att försöka köra en gammal väg. Här och var tar det slut. Ombyggt. Bortforslat. Om och om igen har vägen ändrats så att den leder till den nybyggda motorvägen. Tids nog lär man sig. Man får låta det ta den tiden.
Med en bensinbolagskarta från modernismens tidevarv i handskfacket blir resan roligare. Och snurrigare. Åker man med sin gamla Nynäs-karta hittar man dessutom inte bara vägen, utan också Nynäsmackar längs den. Några är borta. Andra är ombyggda eller lämnade vind för våg.
Några få är upprustade, utökade och öppna. Som så många andra mindre mackar heter de numera Shell.
Nynäs grundades genom uppförandet av raffinaderiet i Nynäshamn 1928. Fyra år senare började bolaget att bygga upp ett eget stationsnät runt om i Sverige. Profilen var medvetet svensk och färgerna givetvis gult och blått. Många lär ha tankat på Nynäs för att gynna svensk bensin framför de stora amerikanska bolagens dominans på den svenska marknaden. I slutet på sextiotalet nåddes storhetstiden med nära 500 stationer.
Nynäs bensinmackar köptes upp 1981, men bolaget finns fortfarande kvar på oljemarknaden. Idag tillverkas oljor och andra kemiska produkter av företaget som i internationell anda numera heter Nynas. Även om prickarna trillat av är bolaget alltjämt blågult.
Vi ska erkänna att Nynäs-relikter kan vara svåra att hitta idag. Kartan hittade vi på loppis. Vill man se en pump i hyggligt skick kan vi rekommendera att köra Västkustvägen, gamla riksväg 2, i Malmö. Skruvgatan går parallellt en bit. Där gatorna viker av åt varsitt håll står den där som en trafikdelare.
Men om man vill ser hur en pump såg ut före Shells övertag får man inte ha för brått. Då kör man nämligen förbi. Det gäller att hitta sin egen takt. Tids nog kommer man alltid fram.
Nynäs Bilkarta. Södra Sverige. Foto: Henrik Nerlund
1 Comments:
Har ägt båda Nynäskartorna från ca 1972. Tyvärr slängda.
Skicka en kommentar
<< Home