M O D E R N I S M A

En kulturblogg om modernismens epok. Vi besöker moderna mötesplatser, fikar på kondis och tankar på mackar som ingen längre minns. Varsamt letar vi efter rekordårens reliker. Samtidigt försöker vi filosofera kring en nyss flydd samtid. Kommer världen någonsin att bli så modern som den varit? © Henrik Nerlund (text) & Therese Nerlund (foto)

torsdag, december 01, 2005

Skog och bensin


ÅMOTFORS. Över skogsklädda höjder ringlar vägen framför oss. Träden växer tätt. Långt in bland stammarna kan man ibland ana en tjärn och några mossklädda stenar. Kanske växer några skogsstjärnor där inne.

Plötsligt far vi i kanten av ett kalhygge och solen tittar fram. Nere i dalgångarna flyter åar eller glänser sjöar. Vi är någonstans i västra Värmland. Landskapet är vackert och det kan gå en halvtimma mellan att man ser en människa.

Längs med vägen ligger ändå flera förfallna mackar och tappar och minner om en tid då vägarna här måste ha trafikerats livligare. Stängda handelsbodar. Rostiga pumpar med trasiga räkneverk.

Vi stannar till utanför Åmotfors. Två gamla Texacopumpar står utanför ett bostadshus. Förutom pumparna och den asfalterade uppfarten mot huset är det inte mycket som vittnar om den bensinhandel som skett här. Inte heller känns platsen som någon riktig mötesplats.

Texacos gamla färgkombination känns igen. En pump är grön och en röd. Vi tycker att det ser snyggt ut. Som vanligt är det Ljungmanpumpar vi talar om. Modellen heter Star 97 och såg dagens ljus 1960.

Då, när sextiotalet var ungt måste detta trots allt varit en viktig mötesplats för bygdens folk. Vi tänker efter. Plötsligt ser vi för vår inre syn hur folk stannar och tankar. Några byter ett ord eller två om väder och vind.

En vespa med en stilig Fröken Fräken stannar och vill ha oljeblandat. Ägaren kommer ut och tankar. Sen bär det av igen.

Kanske går turen till en dansbana eller festplats. Ner i dalgångar och över åar. När hon når krönet är vespan helt omsluten av skog. Vägen ringlar tryggt vidare.


Åmotfors. Två Ljungman Star 97. Foto: Henrik Nerlund

Etiketter: ,