Funkis att vänta
MALUNG. En rälsbuss far fram över myrar och genom djupa skogar. På en hög banvall klyver den obygden i två delar. Det är långt mellan orterna och för den som väntar på att stiga på kan tiden ibland bli lång.
Då är det skönt att stänga kylan ute i en varm vänsal. Särskilt om det är en väntsal i orörd funkis. I Malung är det en stilren byggnad med den rundade baldakinen som enda utsmyckning.
Återigen möter vi en av alla dessa bedagade skönheter. En modern mötesplats där omvärlden ligger lite närmare. Bland knätofsar och majstänger kan funkis kännas lite bortkommet. Men här känns byggnaden självklar.
Väntsalen är garanterat Malungs modernaste byggnad. Som ett utropstecken sitter stationsnamnet i grön neon på taket. Vi hoppas att den lyser upp perrongen om natten. Det skulle om något vara ett skäl att komma hit om kvällen även om sista tåget gått.
Till sist är väntan alltid över. Även om tiden känns lång och även om tåget är försenat kommer det tillsist fram. En rödbrun rälsbuss står och väntar på sina passagerare. Sen öppnar sig skogen igen. Och efter ett par minuter ligger rälsen öde i Malung igen.
Malung. Väntsal i orörd funkis. Foto: Henrik Nerlund.
3 Comments:
I artikeln om Koppartrans står det nämnt om Sten Kindgren: "Till hjälp att skapa den oöverträffade grafiska profilen engagerades den legendariske Sten Kindgren, som också är mannen bakom högertrafikens H-symbol.".
Jag har söt få tag info om denne man men ingenstans kan jag hitta något om honom. Finns det någon som vet något om honom?
Stefan N.
Ang. Sten Kindgren
Jodå vi var hemma hos honom i går kväll.
xostream@hotmail.com
Ännu mer fantastiskt var det när man tog tåget i Särna och efter några timmars resa såg den första moderna byggnaden: stationshuset i Malung. Tyvärr utgör Malung numera ändstation, så länge det nu varar.
Skicka en kommentar
<< Home