M O D E R N I S M A

En kulturblogg om modernismens epok. Vi besöker moderna mötesplatser, fikar på kondis och tankar på mackar som ingen längre minns. Varsamt letar vi efter rekordårens reliker. Samtidigt försöker vi filosofera kring en nyss flydd samtid. Kommer världen någonsin att bli så modern som den varit? © Henrik Nerlund (text) & Therese Nerlund (foto)

onsdag, december 21, 2005

Sexkantiga Fyrkanten i Vankiva


VANKIVA. Trots lockelser om korv och kebab är det inte Fyrkanten som får oss att bromsa in. Vi stannar för att spana in en stolpe krönt av en sexkantig skylt. Andra ser snabbmat. Vi ser Texaco.

Idag ser alla bensinstationer ut på nästan samma sätt. Ett stort fyrkantigt tak hänger ut över pumparna. Glasfönster fyllda med erbjudanden på godis och badbollar. Ute vid vägen står en lika fyrkantig stolpe med logotyp och uppgifter om öppetider och aktuella priser. Vore det inte för färgkombinationerna skulle man kunna tro att Sverige bara har ett bensinbolag.

Så är det inte i skånska Vankiva. Bensinen säljs förvisso på automat från likfomighetens Bilisten. Men stolpen får oss att minnas en tid då bensinbolagen både skilde sig i färger, skyltar och stationshus. Det är därför vi så ofta lätt kan avgöra vem som sålt bensin på en station förr.

Det tillhör inte vanligheterna att gamla stolpar står kvar. Även om vår stolpe också får stå ut med att bära snabbmatserbjudanden gläds vi åt att hitta den. Förmodligen har ursprungsskylten varit rund med namnet Caltex. Så hette alla Texacos stationer mellan 1947 och 1967.

Bolagets kännetecken är röda stjärnor och tre gröna ränder på fasaden (se stationen i Åhuskärr). Andra bolag hade andra utseenden. Gulf körde med ränder i mörkblå keramik och hade en egen stolpvariant för sin skiva i orange. Essos galgupphängning är en annan egenartad skylt. Samma bolag gav ut en över hundrasidig bok med titeln ”Esso målningsinstruktion” för att få till en helt unik profil.

Medan vi kör vidare från Vankiva funderar vi på varför inget bolag skaffar sig en riktigt annorlunda stolpe eller stationsdesign idag. Visst borde en snygg och funktionell design vara ett konkurrensmedel? Särskilt i en tid då bensinen kostar lika mycket överallt.

Någonting åt det hållet går resonemanget vi för i bilen. Visst skulle det locka mer än badbollar och korv.


Vankiva. Texaco har blivit Fyrkanten. Foto: Therese Bengtsson

Etiketter: ,

1 Comments:

Anonymous Chefen MUF said...

Spännande tankar ni för fram här!

Jag ser fram emot att få köra runt i Sverige och valkampanja med dig Henrik.

Om du åtar dig att leta upp roliga gatuköksskyltar längs vägarna så lovar jag i gengäld att trycka i mig minst en mosbricka på varje ställe vi stannar till vid!

Go for the Mass!

22 december, 2005 22:34  

Skicka en kommentar

<< Home