M O D E R N I S M A

En kulturblogg om modernismens epok. Vi besöker moderna mötesplatser, fikar på kondis och tankar på mackar som ingen längre minns. Varsamt letar vi efter rekordårens reliker. Samtidigt försöker vi filosofera kring en nyss flydd samtid. Kommer världen någonsin att bli så modern som den varit? © Henrik Nerlund (text) & Therese Nerlund (foto)

onsdag, januari 11, 2006

Dagdrömmar i orange


VANNEBERGA. Idag stannar vi för Gulf. Det är något speciellt med Gulf tycker vi. Kanske är det den vackra logotypen i orange. Kanske är det för att Gulf försvann från Sverige redan 1983.

En liten grånad byggnad som mest påminner om en liten kiosk står kvar utmed vägen. Huset smälter nästan samman med den mulna himlen i skånska Vanneberga. Men färgkombinationen blått och vitt avslöjar den numera hädangångna bensinförsäljning som pågått här. Lyktan på den tidigare pumpön ser ut att sakna sina bortmonterade pumpkamrater.

Högst upp in under taket sitter två ränder i blänkande blå mosaik. Ständigt dessa fartränder! Kraft och rörelse i vägens riktning efter ett Gulfbesök anar vi att det ska betyda. Precis ovanför dörren är det en glugg i mosaikränderna som känns påtagligt tom. Vi ser skymten av de fästen som en gång i tiden burit upp bokstäverna GULF.

Stationerna pryddes förr av bolagsnamnet i lösa bokstäver. Bokstäverna lär ha kommit på posten från Gulfs huvudkontor när en bensinhandlare skrivit kontrakt med bolaget. Vi gillar den moderna estetiken som vi till hälften ser och till hälften får föreställa oss.

Gulfs moderbolag är amerikanskt och märket etablerade sig i Sverige genom att det ryska bolaget Nafta köptes upp 1937. Efter det dök skivan i orange upp längs med våra vägar. Först var logotypen helt cirkelrund med tätt åtsittande bokstäver, för att 1964 anta den form bolaget har än idag där det alltjämt verkar.

På tal om bokstäver och skyltar kan Gulf-fantaster glädja sig åt att gamla skyltar i rätt typsnitt ofta hänger kvar efter att bensinen blivit Q8, eller OKQ8 som de numera heter. Titta ovanför portarna till biltvätt och smörjhallar får ni se. Ett fint exempel är OKQ8 i Häljarp utanför Landskrona där Gulf fortfarande står för TVÄTTNING.

En annan glädjande sak är att varumärket Gulf återkommit till Sverige. Genom Canadian Oil i Svedala går det att köpa Gulfprodukter som till exempel oljor och smörjmedel. Enligt egen utsago letar företaget efter möjligheter att utöka sitt distributionsnät i Sverige.

En större återetablering av Gulf är nog dock lite för mycket att hoppas på. Men visst kan man ägna en stunds dagdrömmeri åt saken. Välkomnande orange längs våra svenska vägar på nytt. Det hade varit något att stanna för.


Vanneberga. En liten Gulfmack star kvar. Foto: Therese Bengtsson
Gulfkartor med logotypen från 1964.

Etiketter: ,