M O D E R N I S M A

En kulturblogg om modernismens epok. Vi besöker moderna mötesplatser, fikar på kondis och tankar på mackar som ingen längre minns. Varsamt letar vi efter rekordårens reliker. Samtidigt försöker vi filosofera kring en nyss flydd samtid. Kommer världen någonsin att bli så modern som den varit? © Henrik Nerlund (text) & Therese Nerlund (foto)

söndag, mars 19, 2006

Koppartrans och bevingad bensinestetik


GUSSNAVA. Bevingade sagodjur med brinnande eld ur gapet är minst sagt en ovanlig syn längs med våra vägar. På ytterst få platser går det att finna något som påminner om det helsvenska kultbensinbolaget Koppartrans. Vi känner dubbelt för att namnet och logotypen idag övertagits av ett klädmärke; Det är förstås kul att se att logotypen lever och används, men ännu roligare vore det om det var bensin som den skapade uppmärksamhet för.

När vi hittar en Koppartranspump stannar vi direkt. På en av alla skånska småvägar har vi Ystad i ryggen och rullar sakta mot Gussnava när vi ser henne. Som en infångare står pumpen utanför vad som idag har blivit en bättre sorterad second-hand-butik. Vi går in och botaniserar bland välutvalda delar av svenskt och amerikanskt 40- 50- och 60-tal. Vi förstår att pumpen står bra här. Och visst har ägarinnan full koll på dess värde. Nog är också färgen påbättrad en hel del.

Koppartrans verkade, som de själva uttyckte det ”i motorismens tjänst”, mellan 1946 och 1964. Därefter köptes hela bolaget upp av Shell, men varumärket fanns kvar en bit in på 1970-talet. Det sägs att tillkomsten av bolaget ursprungligen handlade om att lösa ett logistiskt problem. De båda grundarbolagen Stora Kopparbergs Bergslag AB och Rederi AB Transatlantic (därav namnet!) våndades över att fatygen som exporterade svenskt stål till USA gick tomma tillbaka och fann lösningen att under returresorna skeppa råolja.

Ett raffinaderi byggdes i Göteborg och snart växte det gulsvarta stationsnätet upp över hela landet. Till hjälp att skapa den oöverträffade grafiska profilen engagerades den legendariske Sten Kindgren, som också är mannen bakom högertrafikens H-symbol. Och visst är ”Koptra”, som personaltidningen döpte gripen till en estetisk fullträff.

Raffinaderiet som idag drivs i Shells regi bär fortfarande den största Koppartrans- logotypen vi sett. Den lyckliga tillfälligheten att Shell vid övertagandet kapslade in oljecisternerna med ny plåt är anledningen. När plåten revs av vid en renovering för några år sedan blottades den för väder och vind skyddade klenoden. Till lättnad för alla som uppskattar Koppartrans formspråk har Shell lovat att bevara gripens goda skick.

Vi står på gårdsplanen utanför butiken och beundrar vårt fynd. Den knallgula pumpen går perfekt till den lika gula ”Koptra” och den svarta cirkeln finner sin färgmässiga motsvarighet i slangen. När vi satt oss i bilen och fortsätter den smala vägen känns det bra. Vi har funnit ett av de bevingade sagodjuren som fortfarande sprutar sin eld. Det är inte en varje-dags-upplevelse.


Gussnava. Henrik och Koptra. Foto: Therese Bengtsson
Göteborg. Koppartrans på Shells raffinaderi. Foto: Therese Bengtsson

Etiketter: , ,