Dubbelt upp i Hannas
HANNAS. Idag är det lilla skånska samhället Hannas inte mycket mer än en mjuk s-kurva med kringliggande hus. Då och då passerar bilar det lilla vägskälet som numera känns lika insomnat som resten av den omgivande byn. Precis vid korsvägen ligger det som får oss att stanna in. Vi läser ”AFFÄREN” på galjstolpen.
Men det är inte dagens kaminbutik som väcker vårt intresse. Det är som vanligt bensinhandeln som ägt rum här som vi leter efter spår av. Galjstople betyder ESSO och vi är säkra på att det är samma fyra bokstäver som döljs under den rostiga färgen på ovalen som ännu hänger uppe.
Vi beundrar den fasad som vi från början inte tyckte såg mycket ut för världen. Täckt av tusentals små vita mosaikkvadrater bildas en modern fasad som knyter an till den skånska korsvirkestraditionen. Visst är det ett ganska vackert sätt att kostymera en bensinstation i harmoni med den österlenska slättens arkitektur?
Pumparna är borta och på dess plats sträcker sig idag en flaggstång mot skyn. Bara fundament och lampa finns kvar. Med plats för två pumpar är det ingen stor mack vi besöker. Vi spanar ut längs vägen och räknar den utglesade trafiken. Medan vi funderar på hur biltrafiken kunnat föda denna station upptäcker vi att smedjan på andra sidan också är behäftad med en pump.
Vi korsar riksvägen. Tätt intill den vitkalkade väggen skiftar vårt fynd i orange och rost medan nederdelen är blå. Färgkombinationen kan bara betyda en sak. Hannas andra bortglömda bensinleverantör har burit Gulfs logotyp. Vi läser oss till att bensinen som handlats ur den ensamma pumpen varit den klassiska ”Regular” och vid sista tankningen kostat en krona och 93 öre. Det var inte igår.
Våra båda mackar berättar historien om ett annat Hannas. Ett Hannas där trafiken varit livlig och stoppen många. Så många att man kunnat sälja bensin på vägens båda sidor. Det är svårt att föreställa sig en dag som denna.
Där en gång människor stannat far man idag förbi. På sin höjd svänger någon av i korsningen. Resterna av en annan tid ligger kvar. Idag sänker man inte farten för annat än Hannas mjuka s-kurva.
Hannas. Esso i förklädnad. Foto: Therese Bengtsson.
Hannas. Rostorange hos Gulf. Foto: Therese Bengtsson.
5 Comments:
Aah, mer Österlen! Kan meddela att pumparna, som var Ljungmans Star 167, stod kvar 1996 men försvann snart efteråt. Sista tiden var det Tapp som stod för försäljningen.
Roligt att ni kör vidare. Ett tips: kolla gamla e6an upp mot Slöinge, och de större vägarna i Dalsland. Där finns åtskilligt.
Roligt att ni kör vidare. Ett tips: kolla gamla e6an upp mot Slöinge, och de större vägarna i Dalsland. Där finns åtskilligt.
Såå... vackert! Nästa sommar ska jag också åka till Skåne, verkar finnas mycket roligt att se där som man vill hinna se innan det är för sent.
Ha så trevligt.
Ett annat tips är att köra den klassiska landsvägen Malmö - Simrishamn efter Sjöbo. När vägen kommer till Anklam, tar man av till Vanstad och fortsätter mot Äsperöd, Skåne-Tranås och Gärsnäs. Innan Tomelilla fanns var detta den ursprungliga riksvägen. Så sent som för fem år sedan hade varje by jag nyss räknade upp varsin lanthandel, idag har bara Gärsnäs kvar sitt ICA. Att köra igenom Skåne-Tranås är alltid en speciell upplevelse och minner om hur byarna såg ut innan 1800-talets skiftesreformer och de framväande industriorternas stadsmässiga efterapningar tog över.
I Anklam finns på vänstersidan när man tar av mot Vanstad ett litet funkishus som skvallrar om att den en gång varit en mack.. fenomenal ombyggnad måste jag säga där man inte förvanskat det ursprungliga huset alldeles.
1:93kr/L, det måste ha varit omkring 1974/1975. Iaf före oljekrisen. 1974 låg bensinpriset på strax över 1kr/L.
Skicka en kommentar
<< Home