M O D E R N I S M A

En kulturblogg om modernismens epok. Vi besöker moderna mötesplatser, fikar på kondis och tankar på mackar som ingen längre minns. Varsamt letar vi efter rekordårens reliker. Samtidigt försöker vi filosofera kring en nyss flydd samtid. Kommer världen någonsin att bli så modern som den varit? © Henrik Nerlund (text) & Therese Nerlund (foto)

onsdag, maj 24, 2006

Hotade hörn i storstaden


STOCKHOLM. Idag stannar vi innanför tullarna som man säger. Vi gör vår resa genom ett Stockholm som berövats sina en gång så viktiga stadsmackar. Småstationer som servade den moderna människan där hon bodde, ofta på ett hörn i en livlig korsning.

Idag står hörnmackarna antingen tomma eller lever ett annorlunda liv som i bästa fall biluthyrning, men ofta igensatta och ombyggda till oigenkännlighet. Hur många kan i dag se att det varit en BP-station där idag ett gym huserar på Sveavägen vid Handelshögskolan?

På andra håll finns spåren kvar att finna. Även om Esso på Östermalmstorg idag hyr ut bilar i Hertz gulsvarta uniform har inte historien reviderats så att bensinhanteringens spår försvunnit. Resterna av pumpö och den minimala vita mosaiken ger oss en trots allt positiv känsla.

Detsamma gäller Hydros numera nedlagda mack, som i original bar BP:s sköld på Malmgårdsvägen på Söder. Mycket finns kvar av småmacken men det är ändå med viss melankoli vi besöker dessa moderna ruiner. Det var inte länge sedan man kunde fylla tanken här senast. Avlövningen av storstadens centrala stationer går fort.

Från stadshusets styrande har ett påbud utgått om total nedläggelse av all bensinhantering i stenstaden. Det är inte bara sorgerligt tycker vi, det är en del av det som gör en storstad till storstad som nu hastigt utplånas. Den moderna storstaden kräver sina bilar och serviceställen, om inte annat för pulsens skull.

Vi tar fram några gamla bensinbolagskartor och räknar efter. På sextitalet hade Caltex hela tjugofem stationer i centrala Stockholm, Gulf tjugofyra, BP tjugoen, Nynäs fjorton, IC tretton och Koppartrans fem. Till detta kommer också de stationer som torgförde annan soppa som t.ex Esso, Shell eller Uno-X. Trots att ett par försäljningsställen hade pumpar från flera bensinmärken talar detta om ett mycket stort utbud.

Under vår resa hittar vi sju mackar under olika flagg som idag håller öppet i Stockholms innerstad (två av dem på strandvägen). Vi får säkert tillfälle att återkomma till de kvalitéer som några av dem uppvisar. Ingen av dem är dock regelrätta hörnmackar av det slag som t.ex. den av oss oidentifierade macken på Linnégatan (en kvalificerad gissning är Nynäs).

Förhoppningsvis får någon upp ögonen för den skövling som pågår och låter bensinen få förbli en vara som inte bara hör ihop med den moderna storstaden utan också får säljas där. Att också mackarna får stanna innanför tullarna.


Stockholm. Esso på Östermalmstorg. Foto: Therese Bengtsson
Stockholm. BP på Malmgårdsvägen. Foto: Therese Bengtson
Stockholm. Nynäs på Linnégatan? Foto: Henrik Nerlund

Etiketter: , ,

4 Comments:

Anonymous Roy said...

Sorgligt... Jag fotade dem i sista stund under slutet på 90-talet.

http://www.zlattes.com/sthlm_malm.html

http://www.zlattes.com/sthlm_ostermalm.html

06 augusti, 2006 15:14  
Anonymous roger said...

Efter som ingen är riktigt säker på vilken mack det var på Linnégatan så kan jag berätta att det var en esso mack, har ett foto därifrån på hela personalstyrkan.
Min bror arbetade där och är med på kortet som är taget 1959.
Som han säger så låg den i hörnet Styrmansgatan Linnégatan.
hälsn/Roger.

13 januari, 2014 23:03  
Anonymous Anonym said...

Jag har för mig att det var en BP-mack i hörnet av Linnégatan och Skepargatan. BP hade också en mack i hörnet Skeppargatan - Kommendörsgatan i samma kvarter.
Hälsningar Per

PS Vore kul att se Rogers foto på Esso-macken vid Styrmansgatan. Klassiker har ett foto på den också

04 juni, 2014 16:29  
Anonymous Roger said...

Ja visst ska ni få se bilden från Esso-macken och det finns tom namnen på dom anställda,ska fixa en ny scanner bara.
hälsn/Roger.

21 juni, 2014 02:32  

Skicka en kommentar

<< Home