En värld av service och nyckelringar
STOCKHOLM. Det sammanfattande ordet för den modernistiska bensinstationsepoken stavas service. Med dagens alla självbetjäningssystem känns det närmast främmande att bensinmackspersonalen skulle ombesörja själva tankningen. Men det är inte länge sedan dagens ordning tvärtom skulle vara otänkbar.
I servicebegreppet ingick inte bara tankning utan också fönsterrengöring och ibland även påfyllning av olja och spolarvätska. Det sägs att personalen på Gulf var åtsagda att med knäet putsa strålkastarna samtidigt som vindrutan sköljdes. Det är annat än de smutsiga trasor och svampar i kallt vatten man vant sig vid nu.
Vi tycker om service. Därför försöker vi, när tillfälle ges, att tanka på Shell-stationen på Östra Farmvägen i Malmö. Här värderas kundmötet än idag och bensin fylls på medan rutorna görs klara på samma sätt som förr. När vi betalar får vi höra att att ägarna Wessman & Karlsson tänker fortsätta med riktig service. Det glädjer oss.
Men service är också bra kringprodukter. Innan dagens likriktning tävlade alla bolag om att ta fram de bästa reklamartiklarna och vägkartorna. Många minns säkert alla klistermärken och gnuggisar som man fick om man frågade snällt. Många är de pojkrum och cykelramar som fyllts med blandade dekaler från bensinhandlarna.
I en egen division av praktiska reklamartiklar spelar förstås nyckelringarna. På nästan var bilists knippa satt det egna favoritmärket. Och varianterna var många. BP hade olika racerförare på baksidorna av sina nyckelringar - ett givet samlarobjekt.
Caltex å sin sida hade ett sinnrikt nummersystem på knippan som hjälpte oroliga och får man förmoda, slarviga ägare, att få sina nycklar tillbaka. På vår knippa står numret 2306470, tillsammans med uppmaningen ”upphittaren bedes att inlämna denna nyckel till Caltex Oil AB”. Men eftersom det är glest mellan Caltexmackar att lämna in nycklar på nuförtiden får vi vara extra försiktiga.
En annan gratisservice som Caltex erbjöd sina kunder var sk. ”Turist Pilots”, unga tjejer som på vespa guidade turister i våra storstäder om somrarna.
Dagens självbetjäning infördes av bensinbolaget IC redan i slutet av femtiotalet. Med sin ”Snabbtank” satte de standarden för den nya opersonligare bensinstationen. När samma företag, numera OK, införde Gör-det-själv-hallarna för reparationer var det kört. I en hårdnande konkurrens följde de andra sorgligt nog efter.
Tillbaka till begreppet service. Visst skulle det också idag vara en konkurrensfördel med personligare bensinmackar. Vi tror att Wessman & Karlsson med personal har framtiden för sig.
Vår nyckelring från Caltex. Foto: Therese Bengtsson
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home